Home » Stress & Preventie

* Preventie & Stress       

* Herstel & Burn-Out          

Kom uit je comfortzone en start met leven

 

Ben jij in staat om te werken aan je ‘valkuilen’, dan kun je stress overwinnen. Je hebt dus zelf de mogelijkheid, om je (draag)kracht te verbeteren. En daardoor, weer in balans te komen.

 

Eigenlijk is het heel simpel! Jij wilt vooruit, je weet waar het misgaat en wat je valkuilen zijn. Maar hoe je ze aanpakt en verandert, dat is een stuk moeilijker. Niets doen is alleen geen optie. 

 

Realistische doelen stellen

 

Hierbij ga ik jou ondersteunen. Samen brengen we je behoeftes in kaart.

Wat heb je nodig om weer in balans te komen? Hoe kom ik weer op mijn natuurlijke energielevel? Welke doelen moet je daarvoor stellen? Zijn deze doelen realistisch?

 

Om te voorkomen dat stress jou keer op keer uit balans haalt, geef ik jou tips en handvatten om dit in de toekomst beter te kunnen regisseren.

 

Stress kennen we allemaal. Het is een natuurlijke reactie van ons lichaam. Stress houdt ons scherp en alert. Vaak is dit positieve stress waardoor je jezelf sterk en gelukkig voelt, maar helaas bestaat er ook negatieve stress. Als je te lang onder constante spanning staat, dan kan stress leiden tot angst, depressie of burn-out. 

 

Misschien is je reservetank al zo goed als leeg. Neem een teken van slapeloosheid vooral serieus, dit geeft aan dat je reservetank zo goed als is uitgeput. Je reserve energie komt namelijk niet voort uit je normale energiebron maar deze komt voort uit de bron van adrenaline.

Op dit moment pleeg je al roofbouw op jezelf. Pas op voor deze valkuil want je functioneert niet meer op je normale dosis energie, al lijkt het wel. Deze adrenaline zorg dus voor deze slaaploosheid. 

 

Stress ontstaat niet zomaar. Het is een proces dat veroorzaakt kan worden o.a. door:

 

>persoonlijke eigenschappen/perfectionisme

>te hoge werkdruk

>relatie problemen

> gezondheid

>nare gebeurtenissen uit het verleden

>moeilijk je grenzen aan kunnen geven

>moeilijk kunnen relativeren

>verandermoeheid binnen de organisatie.

 

 

Persoonlijke eigenschappen

Als je uit balans bent geraakt door stress heeft dat grote gevolgen voor je. Je hebt o.a. weinig energie, slaapt slecht, slechte concentratie, spierpijn. Veelal spelen persoonlijke eigenschappen een grote rol bij stress.

 

Je eigenschappen worden deels bepaald door je karakter, maar ook door ervaringen uit het verleden en vaardigheden die je hebt aangeleerd. Afwijzing, straf, en andere negatieve reacties kunnen ervoor zorgen dat jezelf vertrouwen niet genoeg wordt ontwikkeld, en je overmatig gaat aanpassen. Uiteindelijk een goede voeding voor stress en burn-out. 

 

 

Hoe kom je weer in balans? 

Hoe voorkom je stress of een burn-out?

Hoe blijf je in balans?

 

Hieronder een klein aantal tips:

 

>zie slapeloosheid als een serieus alarmsignaal

>luister naar je lichaam

>maak ruimte om voldoende te ontspannen

>leer negatieve gedachten ombuigen

>leer je grenzen kennen

>leer stresssignalen te herkennen.

>vraag vroegtijdig om hulp

 

In het coachingstraject word tevens gebruik gemaakt van magnesium lichaamspakkingen.

Magnesium is het mineraal voor innerlijke rust. In combinatie met stress, verbruikt het lichaam tot wel tweemaal meer magnesium dan normaal. 

 

Magnesium levert ons o.a. meer energie, zorgt voor natuurlijke ontspanning, ondersteunt de hormonale werking van ons lichaam en zorgt voor een goede nachtrust.

Magnesium zuivert en herstelt de huid.

Magnesium zorgt ervoor dat onze  spieren en gewrichten soepel blijven.

Magnesium draagt zorg voor ons hart, ontspant bloedvaten en verkrampte spieren. 

 

Graag wil ik je ondersteunen om in balans te komen, maar vooral te blijven.